Nieuwe strategie, nieuwe vragen – een Q&A

De nieuwe strategie van Toyota, Let’s move forward, is voor iedereen zichtbaar in onze nieuwe merkcampagne. Wij hebben gemerkt dat de nieuwe koers soms wat vragen oproept. En dat is een goede zaak. Het laat zien dat men betrokken is en begrijpt dat er belangrijke keuzes zijn gemaakt.

We delen hieronder daarom graag de vragen met je die ons zijn gesteld én de antwoorden daarop.


Waarom gelooft Toyota zo sterk in waterstof?

We hebben in Europa en Nederland ambitieuze klimaatdoelen voor de reductie van CO2. Om de maatschappij fossielvrij en koolstofvrij te maken en dit überhaupt te kunnen bereiken, moet op meerdere technologieën worden ingezet. Anders gezegd: we hebben meer vormen van verduurzaming nodig. Waterstof wordt als energiedrager door vele sectoren ingezet:

  • Gebouwde omgeving
  • Industrie
  • Infrastructuur & opslag
  • Duurzame productie
  • Consumentenindustrie
  • Mobiliteit

Waterstof is een bijzondere energiedrager. Het heeft het grote voordeel dat er veel energie in waterstof wordt opgeslagen en dat deze niet afneemt in de periode dat je het opslaat. En het is zeer gemakkelijk te vervoeren over de gehele wereld. Wanneer we energie in batterijen opslaan, is het niet eenvoudig te vervoeren en dan zal de energiedichtheid snel teruglopen. We zien waterstof als energiedrager als toevoeging op de elektriciteit die we uit zonne- en windenergie direct op het net kunnen gebruiken. We hebben immers vaak meer behoefte aan energie op momenten dat we die niet voldoende kunnen opwekken. Met waterstof brengen we de keten dus in balans. Dit geldt in extreme mate wanneer we energie importeren en daarbij lange afstanden moeten overbruggen. Waterstof in mobiliteit maakt dus onderdeel uit van een groter geheel.

De EU moedigt haar lidstaten aan om waterstof in te zetten als energiedrager. Waterstof is onder meer grondstof voor chemische producten. Het kan worden ingezet om gebouwen te verwarmen en zware industrie en mobiliteit van energie voorzien. Waterstof speelt een belangrijke rol in de infrastructuur en opslag van (groene) energie en kan goed als energiebuffer dienen wanneer er overschotten worden geproduceerd of geïmporteerd. De mobiliteitssector zal niet alleen moeten inzetten op batterij elektrisch. Toyota zet daarom naast batterij elektrisch (Proace, Concept bZ4X) ook al lange tijd in op hybride, plug-in hybride en sinds 2014 ook op waterstof. Er zijn tenslotte meerdere wegen naar Rome.

Inmiddels heeft Toyota de productiecapaciteit van de brandstofcel vertienvoudigd. Door schaalvergroting kan de prijs van deze techniek afnemen. Bovendien is de brandstofcel breed toepasbaar in:

  • Personenauto’s – zie de nieuwe 2e generatie Toyota Mirai
  • Bussen – Toyota Sora-bus ontwikkeld voor Olympische Spelen
  • Lichte bedrijfswagens – ingezet bij internationale winkelketen 7-Eleven
  • Vrachtwagens – samenwerking met vrachtwagenfabrikanten PACCAR en Hino
  • Scheepvaart – Energy Observer
  • Treinen – Hitachi
  • Generatoren – EODev

Waarom zet Toyota relatief laat in op batterij elektrisch?

Toyota zet in op vier manieren van elektrisch rijden: hybride elektrisch, plug-in hybride elektrisch, waterstof elektrisch én batterij elektrisch. Afhankelijk van de locatie in de wereld, periode en benodigde toepassingen introduceert Toyota deze technieken naast elkaar. De juiste auto voor de juiste toepassing op de juiste plaats en het juiste moment is hierbij de strategie. En voor Nederland is dit bijvoorbeeld een andere mix dan voor een land als bijvoorbeeld Rusland of Nigeria. Per techniek blijft Toyota zich continu doorontwikkelen. Wat vandaag goed is, kan morgen beter.

Toyota behoort in Europa tot de koplopers van de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer. Dit komt omdat Toyota al jaren zeer succesvol is met de verkoop van hybride auto’s (wereldwijd al meer dan 17 miljoen verkocht). Andere automerken hebben veel hogere CO2 gemiddelden en hebben daardoor veel haast om snel tot afbouw van de CO­2-uitstoot te komen.

Toyota kijkt goed naar de klantbehoeften, waaruit blijkt dat een hybride auto voor veel (particuliere) consumenten laagdrempeliger is dan een batterij elektrische auto en bovendien goedkoper in aanschaf. Voor de zakelijke rijder zijn er uiteraard fiscale voordelen om voor batterij elektrisch te kiezen, maar dit moet uiteraard passen in het rijpatroon van de betreffende rijder; bij intensief gebruik is de hybride auto duidelijk in het voordeel (geen oplaadtijden, grotere range). Toyota heeft recent de batterij elektrische Concept bZ4X gepresenteerd op de Shanghai Motor Show. Toyota heeft altijd in de plannen aangegeven ook met deze technologie op de markt te komen en werkt aan alternatieve batterijsystemen die een betere performance hebben dan de huidige systemen. Ten slotte: vandaag de dag leveren we al de Proace Electric in vele varianten!


Heb je zelf vragen? Graag!

Heb je zelf een vraag naar aanleiding van de nieuwe merkcampagne en strategie? Aarzel dan niet om deze te stellen via l.maes@toyota.nl. Wij plaatsen de vraag dan hier, uiteraard inclusief het antwoord! Zo helpen we elkaar weer verder. Let’s move forward!


© 2021 Louwman & Parqui